ترک پوستی چیست و چه راه‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟

دسته بندی : مقالات
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

به دنبال راه‌های درمان ترک پوستی هستید؟ در این مطلب با دلیل پیدایش این ضایعات پوستی و پیشگیری از آن‌ها آشنا شوید.

ترک پوستی چیست

حتما تا به حال متوجه برآمدگی یا فرورفتگی‌هایی روی نواحی مختلف پوست خود شده‌اید یا دست کم این برآمدگی‌ها را روی پوست دیگران دیده‌اید. خطوطی روشن‌تر یا تیره‌تر از پوست که معمولا به صورت نامنظم در نقاط مختلف پوست شکل می‌گیرند. این خطوط ترک پوستی یا استریا نام دارند که ممکن است در هر بخشی از پوست ایجاد شوند. اما به طور معمول این ترک‌ها را روی ران‌ها، اطراف شکم، گودی کمر و گاهی روی کتف‌ها دیده می‌شوند. افراد مبتلا به این ترک‌ها اغلب به دنبال راهی برای کم کردن یا از بین بردن آن‌ها هستند. در این مطلب به شما می‌گوییم که این ترک‌های پوستی چگونه ایجاد می‌شوند و آیا می‌توان آن‌ها را درمان کرد؟

علت ایجاد ترک پوستی؛ استریا چگونه ایجاد می‌شود؟

هنگامی که پوست در یک بازه زمانی کوتاه به طور ناگهانی کشیده می‌شود، در برخی قسمت‌ها توانایی ساخت کلاژن برای مدتی از بین می‌رود. به همین دلیل روی سطح پوست اسکارها یا ضایعاتی به وجود می‌آیند که انواع مختلف ترک پوستی هستند. ترک پوستی می‌تواند به اشکال مختلفی مانند رگه‌ها یا خطوط فرورفته، رگه‌های صورتی، قرمز یا آبی موقتی و رگه‌های برآمده بروز کنند. اما هرکدام از این اسکارهای پوستی در موقعیت‌های متفاوتی روی پوست ظاهر می‌شوند. در ادامه با رایج‌ترین دلایل آن آشنا شوید.

1- وراثت؛ مهم‌ترین علت ترک پوستی نواحی کمر

پیشینه خانوادگی یکی از مهم‌ترین دلایل ترک‌های پوستی است. این نوع از ترک‌ها معمولا در گودی کمر و سرشانه‌ها وجود دارند و اغلب ماندگار هستند. بسیاری از افرادی که دارای این نوع از استریا هستند، تصور می‌کنند با خرید محصولات بهداشتی از فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی، می‌توانند ترک‌ها را کاهش دهند یا آن‌ها را به طور کامل از بین ببرند. اما این نوع از استریا معمولا عمیق و بخشی از بافت پوستی هستند و به ندرت محو می‌شوند.

علت های ترک پوستی

2- ترک بارداری؛ ترک‌های موقتی و قابل پیشگیری

همانطور که گفتیم اصلی‌ترین دلیل ایجاد ترک، کشیدگی پوست در زمان کوتاه است. دوران بارداری رایج‌ترین زمان ایجاد استریا روی پوست و به ویژه اطراف شکم است. این نوع از ترک‌ها ابتدا به رنگ قرمز هستند و با گذشت زمان به برآمدگی‌هایی قابل لمس تبدیل می‌شوند.

این ضایعات پوستی معمولا 6 ماه تا 1 سال بعد از زایمان خودبه‌خود از بین می‌روند. البته در دوران بارداری نیز با انجام اقداماتی برای بهداشت پوست، می‌توان از بخش زیادی از این ترک‌ها جلوگیری کرد.

درمان ترک بارداری

3- چاقی و لاغری در زمان کوتاه؛ رایج‌ترین دلیل ترک پوست در جوانان

این نوع از ترک‌های پوستی بیشتر در افراد جوان و به ویژه در سنین بلوغ اتفاق می‌افتد. در حقیقت اضافه و کم کردن وزن ناگهانی باعث این تغییرات پوستی می‌شود. تغییراتی که بسته به جنس پوست ممکن است ماندگار یا موقتی باشند. اگر نشانه‌های این ترک را روی پوست خود دیدید، از خشک شدن پوست جلوگیری کنید. برای این کار می‌توانید از انواع مرطوب کننده بدن با کیفیت، مانند محصولات کامان استفاده کنید.

ترک چاقی و لاغری

آیا ترک پوستی درمان دارد؟

آشناترین سوالی که افراد دارای استریا از پزشک متخصص پوست دارند این است که آیا ترک پوستی از بین می‌رود و آیا برای آن راه درمانی وجود دارد یا نه. در حقیقت این سوال پاسخ مشخصی ندارد. درمان و از بین رفتن ترک پوستی به عوامل بسیاری مانند جنس پوست، سن، نوع ترک و علت ایجاد آن وابسته است. اما اغلب این ترک‌ها همراهی ماندگار برای پوست شما هستند و برای درمان قطعی آن می‌توانید از روش‌هایی مانند لیزر کمک بگیرید.

البته روش لیزر نیز ممکن است درمانی موقتی باشد یا میزان وضوح آن‌ها را کاهش دهد. تشخیص موقتی یا ماندگار بودن ترک تنها به عهده پزشک متخصص پوست است. با این حال درمان ترک‌هایی که هنوز ردی قرمز هستند بسیار ساده‌تر است. بنابراین اگر روی نقاط مختلف پوست این خطوط رنگی را مشاهده کردید، می‌توانید پیش از وخیم‌تر شدن آن‌ها به متخصص پوست مراجعه کنید.

در صورتیکه ترک‌های پوستی شما بسیار روشن‌تر از پوست شما هستند و به همین دلیل وضوح زیادی دارند، با روشن شدن نقاط تیره بدن می‌توانید میزان تشخیص آن‌ها را کمتر کنید. برای مثال با استفاده از سرم روشن کننده بدن نلا روی کشاله ران در طول زمان، رنگ این ناحیه از پوست روشن می‌شود و ترک‌های این بخش کمتر نمود پیدا می‌کند.

درمان ترک پوستی

راه‌های پیشگیری از ترک پوست؛ چگونه از ایجاد استریا جلوگیری کنیم؟

با وجود اینکه ترک پوستی هنوز در دنیا درمان قطعی و مشخصی ندارد، اما با رعایت نکات زیر می‌توان از بروز آن تا حد زیادی پیشگیری کرد.

  • برای جلوگیری از ترک‌های دوران بارداری، پوست شکم و پهلوها را به طور روزانه و مداوم با روغن‌های گیاهی مانند روغن سیاهدانه چرب کنید. کرم‌های استانداردی مانند کرم رفع ترک شکم والنسی نیز می‌تواند در این دوران موثر باشد.
  • برای کاهش وزن از رژیم‌های استاندارد با زمان‌بندی مناسب استفاده کنید
رژیم اصولی برای جلوگیری از ترک پوستی
  • کاهش رطوبت بدن و خشکی پوست به ایجاد ترک کمک می‌کند. بنابراین مدام آب بنوشید
  • از محصولات سازگار با پوست خود استفاده کنید. برای مثال اگر پوست چرب دارید بهترین کرم مرطوب کننده پوست چرب را خریداری کنید
  • مصرف مواد معدنی کافی و ویتامین‌هایی مانند ویتامین ث می‌تواند به استحکام پوست شما کمک کند
بهترین درمان خانگی ترک پوستی

خرید بهترین لوازم آرایشی و بهداشتی از فروشگاه اینترنتی زیبابست

نگهداری از پوست یکی از راه‌هایی است که بروز انواع ضایعات پوستی و اسکار را تا حد امکان کاهش می‌دهد. به همین دلیل استفاده از محصولات بهداشتی مناسب، دردسرهای شما را برای درمان پوستی از بین می‌برد.

ما در فروشگاه اینترنتی زیبابست با عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی اورجینال از برندهای خوشنام و محبوب، در کنار شما هستیم. برای مشاهده همه محصولات به صفحه فروشگاه اینترنتی مراجعه کنید و محصولات موردنظر خود را به سادگی یک کلیک خریداری کنید. سفارشات شما در طول یک تا سه روز در هر نقطه از ایران در اختیار شما قرار خواهند گرفت. ما در مسیر سلامت و زیبایی پوست همراه شما هستیم.

امکان تعویض کالا تا 7 روز پس از خرید
امکان پرداخت هزینه در زمان تحویل کالا
ارسال رایگان خریدهای بالای 100 هزار تومان