چرا لب خشک می‌شود؟ بهترین راه‌ها برای پیشگیری از ترک لب

دسته بندی : مقالات
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

اگر از خشکی مداوم لب و ترک آن خسته شده‌اید، علت‌ها و ساده‌ترین راه‌های درمان را در این مطلب بخوانید.

دلایل ترک لب و درمان آن

حتما تا به حال بارها ترک لب را تجربه کرده‌اید. خراش‌های کوچک اما عمیق و عمدتا سوزناک که روی لب شکل می‌گیرند و علاوه بر ایجاد درد، نمای ظاهری لب‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. بسیاری از افراد با پوست چرب از ترک خوردن لب خود تعجب می‌کنند. اما باید بدانید که ترک روی پوست لب، ارتباط چندانی به میزان چرب یا خشک بودن پوست شما ندارد. ترک لب به دلایل متفاوتی به وجود می‌آید و نمود آن روی لب افراد مختلف متفاوت است.

برای مثال ترک لب در بسیاری از افراد به صورت برآمدن پوست و پوسته پوسته شدن اتفاق می‌افتد. اما ممکن است در افراد دیگر با سطح ایمنی متفاوت بدنی یا جنس پوست لب متفاوت، به صورت خراش‌های عمیق ایجاد شود. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دلیل ایجاد ترک لب خود را نمی‌دانید این مطلب را بخوانید. در ادامه علل رایج ایجاد ترک لب و راهکارهایی برای پیشگیری و درمان آن به شما خواهیم گفت.

اصلی‌ترین دلایل ایجاد ترک لب؛ عوامل ایجاد خشکی لب را جدی بگیرید

دلایل ایجاد ترک لب یک لیست شامل عواملی متنوع هستند. به همین دلیل برای بررسی علت آن، تنها به سرمای هوا و جویدن لب بسنده نکنید و عوامل مختلفی را بررسی کنید. در ادامه به شما رایج‌ترین عوامل ایجاد خشکی روی لب‌ها را می‌گوییم. بررسی این لیست را جدی بگیرید تا بتوانید به خوبی روند بهبود و درمان این خراش‌های ریز و مزاحم را انتخاب و طی کنید.

دلیل ایجاد خشکی لب

استفاده از لوازم آرایش نامرغوب؛ به بهانه ارزانی رژلب غیر استاندارد نخرید

در بسیاری از موارد، ایجاد ترک لب به دلیل مواد نامرغوب و ناسازگار با پوست بدن است. اما این مواد نامرغوب چگونه روی لب ما قرار می‌گیرند؟ حقیقت این است که اغلب افراد هنگام خرید لوازم آرایشی بیشتر از هرچیز به سلامت محصولات آرایشی مخصوص پوست توجه می‌کنند و محصولاتی با کیفیت بالا را برای پوست خود انتخاب می‌کنند. اما هنگام خرید لوازم آرایش مخصوص لب، کمتر حساسیت به خرج می‌دهند. همین عامل باعث می‌شود که رژلب‌هایی با قیمت پایین و برندهای نامعتبر را خریداری کنند.

حجم مواد ناخالص در این رژلب‌ها و محصولات آرایشی غیراستاندارد مخصوص لب، باعث می‌شود لایه اصلی پوست لب به مرور زمان نازک و شکننده شود. پروپیل گالات، سالسیلیک اسید، فنیل، منتول و موادی از این دست در رژ لب باعث ایجاد یا تشدید ترک لب می‌شوند. پس بهتر است مانند دیگر محصولات آرایشی، رژ لب اورجینال و با کیفیت را از فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی تهیه کنید.

رژلب غیر استاندارد عامل ترک لب

کم آبی بدن؛ مهم‌ترین دلیل خشکی لب

نوشیدن آب کافی می‌تواند بر سلامت همه بخش‌های بدن تاثیر گذار باشد. پوست یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که به دریافت رطوبت کافی در طول روز نیاز دارد. نوشیدن آب کافی باعث می‌شود تا سلول‌های پوستی وظیفه ایجاد شادابی و طراوت را به درستی انجام دهند. پوست لب نیز از این قاعده مستثنی نیست. برعکس، پوست لب به سرعت به کم آبی بدن واکنش نشان می‌دهد. این واکنش‌ها همان ترک‌های عمیقی هستند که روی لب‌ها ایجاد می‌شوند. با وجود این ترک‌های سوزناک و نابسامان، آرایش لب نیز جلوه همیشگی خود را نخواهد داشت.

ترک لب به خاطر کمبود رطوبت بدن

محرک‌های اسیدی؛ موادی که لب را پوسته پوسته می‌کنند

مصرف بعضی از مواد غذایی که میزان اسید بسیار یا ماهیتی حساسیت‌زا دارند نیز می‌تواند دلیل خشکی لب باشد. برای مثال استفاده مداوم از آدامس‌های دارچینی، خمیردندان‌های تند و استفاده بیش از اندازه از تنقلات ترش مانند آلو و جوهر لیمو نیز می‌تواند سطح لب را اسیدی کند و باعث نازک شدن پوست آن شود.

درمان لب پوسته پوسته

کمبود ویتامین؛ عامل دردسرسازی که از آن بی خبرید!

اگر با تامین رطوبت بدن و محافظت از لب‌ها هنوز هم پوست لب حساس و پوسته پوسته دارید و همه نکات بهداشت پوست را نیز رعایت کرده‌اید، به دنبال عامل ترک لب در بدن خود باشید. در بسیاری از موارد کمبود ویتامین‌هایی مانند A، B، C و روی یا آهن نیز می‌تواند دلیل ترک لب باشد.

ویتامین موردنیاز برای بهبود خشکی لب

راه‌های پیشگیری از ترک لب را جدی بگیرید

از آنجایی که لب‌ها پوست نازک و حساسی دارند، ایجاد ترک لب بسیار ساده و سریع اتفاق می‌افتد. اما مداوای کامل آن معمولا خیلی دیر انجام می‌گیرد و ممکن است تا چند روز با آن مواجه باشید. بنابراین با رعایت چند نکته ساده زیر می‌توانید از بروز آن‌ها جلوگیری کنید.

  • در روز حداقل 6 لیوان آب بنوشید تا رطوبت پوست به خوبی تامین شود
  • در طول روز از مرطوب‌کننده‌های مخصوص لب استفاده کنید. استفاده از وازلین، پماد آ د یا بهترین بالم لب می‌تواند رطوبت لب را به خوبی تامین کند
بهترین بالم لب برای ترک لب
  • از زبان زدن بیش از حد به لب خودداری کنید و عادت جویدن پوست لب را کنار بگذارید
  • میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید
  • حداقل یک روز در هفته مولتی ویتامین مصرف کنید
  • سیگار را ترک کنید
  • بخور صورت می‌تواند از بروز ترک جلوگیری کند

چگونه ترک لب را درمان کنیم؟ راه درمان زخم‌های لب

اگر لب‌های شما مستعد ترک خوردن است و با کمک راه‌های پیشگیری نیز نمی‌توانید مانع بروز آن شوید، نسبت به درمان آن‌ها بی تفاوت نباشید. گاهی با روش‌هایی طبیعی می‌توانید به روند بهبود این زخم‌ها کمک کنید. چراکه با وجود پوسته‌های روی لب نمی‌توانید رژ لب را به نحو دلخواه و زیبا استفاده کنید. این روش‌های طبیعی را بشناسید:

  • اگر ترک‌های لب شما به صورت خطی و عمیق هستند، مقداری عسل را با گوش پاک کن روی زخم‌ها بزنید. این کار را دوبار در روز تکرار کنید تا تاثیر شگفت انگیز آن را ببینید
عسل درمان ترک لب
  • در بسیاری از فروشگاه‌های محصولات بهداشتی، کرم‌های ترمیم کننده پوست لب وجود دارند. همچنین بعضی از بالم لب‌ها علاوه بر خاصیت رطوبت رسانی، خواص ترمیم کنندگی پوست را نیز دارند
  • استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، رغن زیتون و روغن بادام می‌تواند پوست لب را مقاوم و لطیف کند و پوسته‌ها را بهبود ببخشد
  • لایه برداری از لب‌ها با اسکراب لب به بهبود ترک و خشکی کمک می‌کند
  • ژل آلوئه ورا خاصیت ضد التهاب دارد و باعث ایجاد کلاژن و ترمیم پوست لب شما خواهد شد
روغت طبیعی برای درمان خشکی لب

خرید لوازم آرایشی اورجینال از فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی زیبابست؛ محافظ سلامت شما

انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی به طور مستقیم با سلامت پوست شما در ارتباط است. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز هر نوع مشکل، می‌توانید محصولات اورجینال را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

ما در فروشگاه زیبابست منتظر شما هستیم تا با انتخاب و خرید آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی اورجینال، سلامت و زیبایی خود را تضمین کنید. برای دیدن محصولات و خرید به صفحه فروشگاهی سایت مراجعه کنید.

امکان تعویض کالا تا 7 روز پس از خرید
امکان پرداخت هزینه در زمان تحویل کالا
ارسال رایگان خریدهای بالای 100 هزار تومان