علت چرب شدن مو و روش‌هایی برای جلوگیری از چرب شدن مو

دسته بندی : مقالات
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

با یک نگاه ساده هم متوجه می‌شویم که چربی موها در ظاهر و اعتماد به نفس افراد تاثیر بسزایی دارد. به همین خاطر افراد بسیاری از چرب شدن موهای خود شکایت دارند و به دنبال درمان و از بین بردن چربی مو هستند. برای درمان چربی مو باید قبل از هر چیزی علت چرب بودن مو را بشناسیم.

علت چرب شدن مو چیست

علت چرب شدن مو به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل چرب شدن موها ترشح بیش از حد سبوم است. سبوم روغنی است که به‌صورت طبیعی برای جلوگیری از خشکی پوست و تامین سلامت مو از پوست سر ترشح می‌شود. وقتی میزان ترشح سبوم افزایش پیدا کند میزان چربی مو از کنترل خارج می‌شود. این ترشح بیش از اندازه سبوم باعث چربی مو می‌شود و حتی چند ساعت بعد از حمام باز هم موها چرب و به هم چسبیده‌ خواهند بود.

عوامل متعدد دیگری نیز مانند وراثت، نوسانات هورمونی، رژیم غذایی چرب و نادرست و استرس نیز در چرب شدن موها تاثیر دارند. اما نکته مهم اینجاست که چه راه‌هایی برای جلوگیری از چرب شدن مو وجود دارد؟ در ادامه این مطلب 5 نکته کاربردی برای پیشگیری از چرب شدن موها را به شما معرفی می‌کنیم.

آشنایی با روش‌های پیشگیری از چرب شدن مو

1. موهای خود را به‌صورت روزانه نشویید

شست‌وشوی روزانه موها به تنهایی یکی از عوامل چرب شدن موهای سر است. حتما می‌پرسید دلیل این موضوع چیست. ماده سبوم برای پیشگیری از خشک شدن پوست سر و شکنندگی تارهای مو به میزان مشخصی تولید می‌شود. با شستن روزانه موها با شوینده‌های مختلف پوست سر خشک شده و سبوم برای تامین چربی مورد نیاز به میزان بیشتری ترشح می‌شود. در نهایت هم منجر به چرب شدن پوست سر و موها می‌شود.

بهترین راه برای پیشگیری از چرب شدن موها این است که آن‌ها را در هفته بین دو تا سه بار با آب و شامپوی مخصوص شست‌وشو دهید. برای اینکه در طول استحمام روزانه موهای شما خیس نشود از کلاه‌های نایلونی مخصوص حمام استفاده کنید. در فروشگاه زیبابست امکان خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت از مو با بهترین کیفیت وجود دارد. به‌یاد داشته باشید افرادی که موهای چربی دارند باید از شامپوهای مخصوص برای موهای خود استفاده کنند و شامپوهای موهای آسیب دیده یا خشک مشکلات آن‌ها را بیشتر می‌کند.

2.  شست‌وشوی موها با استفاده از بهترین شامپو برای موهای چرب

یک راهکار درست برای رعایت بهداشت مو و پیشگیری از چرب شدن آن استفاده از بهترین شامپو برای موهای چرب است. در طول هفته یک یا دوبار از شامپوی مخصوص موهای چرب استفاده کنید تا میزان ترشح سبوم کنترل شود. شامپوهای خشک هم محصولاتی مخصوص موهای چرب هستند. شامپوهای خشک مخصوص موهای چرب به‌صورت پودری‌اند و با خشک کردن پوست سر و حجم دادن به موها از چرب شدن آن‌ها پیشگیری می‌کنند. برای استفاده از شامپوهای پودری باید مقداری از این شامپوها را روی کف سر اسپری کنید و پوست سرتان را ماساژ دهید.

افرادی که موهای چربی دارند در زمان شست‌وشوی موهای خود باید از مقدار کمی شامپو استفاده کنند. بهترین اندازه برای استفاده از شامپو ابعاد یک سکه است. باید به اندازه یک سکه شامپو کف دستان خود بریزید و سپس موها و پوست سر را بشویید. یک موضوع دیگر که باید در هنگام شستن مو به آن دقت کنید درجه حرارت آب است. برای شستن موهای چرب از آب با درجه حرارت خنک یا ملایم استفاده کنید. آب گرم باعث ترشح بیشتر سبوم و در نهایت چرب شدن بیشتر پوست و موهای سر می‌شود.

شستن موها با بهترین شامپو برای موهای چرب

3. موهای خود را صاف یا براق نکنید

برای پیشگیری از چرب شدن موها باید استفاده از روغن‌ها، نرم کننده‌ها، سشوار، اتوی مو و واکس‌های مو را فراموش کنید. اگر ناچار به استفاده از نرم کننده‌ها هستید فقط باید مقداری از ساقه موها را آغشته به نرم کننده کرده و سپس با آب فراوان و درجه حرارت خنک آب‌کشی کنید. از نرم کننده‌ها برای ریشه مو به‌هیچ عنوان استفاده نکنید. سشوار زدن یا براشینگ کردن هم باعث ترشح بیشتر سبوم شده و به چرب شدن موها کمک می‌کند.

موهای چرب را سشوار نکشید

اگر می‌خواهید موهای مرتبی داشته باشید استفاده درست از شانه و برس و خرید سرم مو حجم دهنده را فراموش کنید. سرم حجم دهنده مو باعث می‌شود تارهای مو به هم نچسبند و از چرب شدن بیش از حد آن‌ها جلوگیری شود. همچنین سرم‌های ضد چربی مو باعث متعادل شدن میزان ترشح سبوم می‌شود. به‌یاد داشته باشید که برس و شانه منبع تجمع گرد و غبار و آلودگی‌اند و باید از تمیز بودن آن‌ها اطلاع کامل داشته باشید.

سرم ضد چربی مو، بهترین انتخاب برای موهای چرب

4. از لمس کردن مداوم موها خودداری کنید

اگر موهای چربی دارید و به لمس و ماساژ پوست سر و موهای خود عادت کرده‌اید باید این عادت را کنار بگذارید. با لمس بیش از حد موها چربی پوست دست به مو منتقل شده و به چرب شدن بیشتر آن کمک می‌کند. بهتر است برای مرتب کردن موهای خود از برس‌های تمیز به جای دست‌ها استفاده کنید. بنابراین در کنار استفاده از بهترین شامپو برای موهای چرب، شست‌وشوی اصولی و عدم استفاده از محصولات صاف کننده مو از لمس کردن بیش از حد موها نیز خودداری کنید تا میزان چربی موهای شما کاهش پیدا کند.

استفاده از برس‌های تمیز برای شانه زدن موهای چرب

5. یک رژیم غذایی مناسب و کم کربوهیدرات داشته باشید

عادات غذایی نادرست به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین علت‌های چرب شدن موها شناخته می‌شوند. استفاده از غذاهای چرب و سرخ کردنی باعث چرب شدن پوست سر می‌شود. چربی‌های ترانس به‌ وفور در غذاهایی مانند سرخ کردنی‌ها، چیپس، کوکی‌ها و غذاهای فست فودی دیده می‌شود. در کنار روتین مراقبت از مو و با اصلاح رژیم غذایی و مصرف غذای کم کربوهیدرات،‌ پروتئین‌ها و لبنیات کم چربی می‌توانید از چرب شدن موها جلوگیری کنید.

رژیم غذایی مناسب برای موهای چرب

خرید محصولات تخصصی برای موهای چرب و خشک از فروشگاه اینترنتی زیبابست

در این مقاله از مجله زیبابست درباره علت چرب شدن مو راه‌های مناسب برای پیشگیری از چرب شدن آن صحبت کردیم. اگر شما هم موهای چربی داشته‌اید و موفق به درمان آن شده‌اید در انتهای همین صفحه تجربیات خود درباره پیشگیری از چرب شدن مو را با ما و خوانندگان زیبابست به اشتراک بگذارید.

همچنین در صورت نیاز به محصولات مراقبت از مو می‌توانید به صفحه و دسته‌بندی مربوط به بهداشت مو مراجعه کنید و محصولات مورد نظرتان را سفارش دهید. سفارشات شما ظرف مدت 3 روز کاری به آدرس معرفی شده ارسال خواهد شد. همچنین محصولات خریداری شده تا 7 روز قابل بازگشت هستند. به منظور رفاه بیشتر مشتریان، مجموعه زیبابست خریدهای بیشتر از 100 هزار تومان را نیز بدون هزینه‌های پستی و به‌صورت رایگان ارسال می‌کند.

امکان تعویض کالا تا 7 روز پس از خرید
امکان پرداخت هزینه در زمان تحویل کالا
ارسال رایگان خریدهای بالای 100 هزار تومان